Copiii învață cu drag dacă au familii care le sunt mâini de sprijin
18 august 2022
„Așa cum toți știm orice început este mai anevoios, cu multe emoții și trebuințe speciale. Pentru a face mai lină acomodarea, am hotărât să facem o schimbare în comunitatea noastră, să fim alături de cei pe care îi vrem alături” ne spune Viorica Teodorescu, învățătoare la Școala Gimnazială Hănești. A intrat în învățământ acum mai bine de 27 de ani, iar acum câteva luni a ales să se înscrie în Clubul Familiei Mâini, Inimi și Minți Dibace pentru că și-a dorit să le ofere tinerelor mame mai mult sprijin. Aici ea a găsite resursele materiale, umane și emoționale de care avea nevoie.
De unde învață un adult, o familie, cum să construiască o relație sănătoasă și să ofere suport și ghidare pentru copiii săi? Și cum am putea avea familiile aproape în eforturile școlilor și grădinițelor de a dezvolta copii armonioși și pregătiți pentru învățare? Clubul familiei Mâini, Inimi și Minți Dibace este o abordare care pune accentul pe sprijinirea adulților din familie astfel încât aceștia să-i crească pe copii așa cum și-ar fi dorit să fie și ei îngrijiți în copilărie. Împreună, ei cresc copiii într-un mod echilibrat și armonios.
Din studiile existente și din experiența proprie știm că legătura cadru didactic- părinte constituie premisa succesul școlar al elevilor. Și cum am putea construi o relație solidă între școală și părinți, dacă noi profesorii nu ne-am implica?
O are alături și pe Dina Murariu, educatoare de 23 de ani și “mama” copiilor din grupa Buburuzelor. “Părinții au venit neîncrezatori la început, dar apoi au prins curaj, au povestit și altora ce se întâmplă la aceste întâlniri deoarece cei care nu au participat la început, mă întrebau când se mai țin întâlnirile și dacă pot veni cu ceilalți copii mai mari” ne povestește ea. Iar Teodora o completeză spunând “Am început activitățile cu mari emoții. Este o abordare nouă, străină comunității noastre. Partea bună este că a început să funcționeze. Părinții au căpătat încredere, au înțeles cât de importanți sunt în viata copiilor lor, știu că eu le pot fi ,,mâini sigure” atât copiilor cât și părinților”.
Chiar dacă părinților le-a fost greu să se deschidă și să povestească experiențe personale, de multe ori dureroase, în cadrul Cercului Siguranței, cele două colege nu s-au lăsat descurajate și au fost acolo pentru ei. Le-au pus întrebări, i-au ajutat să reflecteze, să înțeleagă mai bine și să-și îmbrățișeze emoțiile. Dar cel mai important, le-au oferit un spațiu sigur unde să vorbească.
Așa cum există o școală pentru copii, la fel avem nevoie de un spațiu securizant pentru îndrumarea părinților în a fi mâini de sprijin pentru proprii copii.
La fiecare întâlnire ele lucrează cu părinții pentru a-i ajuta să fie alături de copiii lor cu blândețe, empatie, dar și cu fermitate și limite. Vorbesc și pregătesc activități care să-i ajute să vadă cât de importat este ca părintele să-și poată atât îndruma, cât și sprijini copilul în explorarea lumii.
Atât Dina, cât și Teodora, recomandă acum oricărui coleg să se înscrie la Clubul Familiei pentru că “doar alături de adulții semnificativi din viața acestor copii și învațând împreună, și doar așa, putem fi cu adevărat modele pozitive pe care copiii să le poată urma, putem să ne ducem misiunea de educator la îndeplinire”.
Programul Clubul Familiei presupune derularea, în cicluri de 8 săptămâni, pentru părinți sau tutori ai copiilor, a trei tipuri de ateliere:
Mâini dibace - Ateliere de meșterit
Părinți și copii lucrează împreună pentru a confecționa obiecte.
Părinții ajung să cunoască și să integreze în relaționarea cu copilul cel puțin trei noi modalități practice de joacă prin care contribuie la dezvoltarea armonioasă a acestuia.
Minți ascuțite - Ateliere de Citim Împreună
Părinți și copii citesc alături. Părinții ajung să cunoască cel puțin 3 modalități prin care dezvoltă curiozitatea copiilor pentru lectură. Aplică în lecturile sugerate cel puțin o tehnică care contribuie la dezvoltarea limbajului timpuriu.
Inimi deschise - Cercul Siguranței
Ateliere de educație parentală la care participă doar părinții.
Aceștia obțin sprijin emoțional în grup și învață să vadă relațiile cu copiii, partenerii de viață, colegii, părinții altfel, prin exersarea întrebărilor și a răspunsurilor la nevoile de bază ale copilului.