Tema activității
- Înțelepciune
- Comunicare
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Lucru/Exercițiu individual
- Altele
Descriere
Această activitate își propune să-i ajute pe participanți să conștientizeze modul în care se produce învățarea în urma unui proiect de serviciu în folosul comunității. Menționați că vor reflecta cu privire la impactul proiectului asupra lor ca membri (competențe și caracter), urmând ca în întâlnirea următoare să reflecteze cu privire la impactul proiectului asupra comunității (contribuție).
Pregătire: Scrieți pe o coală de flipchart întrebarea „Ce înseamnă învățarea pentru tine?“ , aduceți cu dvs planurile lor personale de învăţare, jurnalele de reflecţie cu obiectivele lor de învățare
Facilitare: invitați participanții să se gândească foarte repede la răspunsuri. Notați-le pe coala de flipchart. Spuneți-le că putem învăța orice, oriunde, oricând. Din acest punct de vedere, putem defini învățarea ca fiind acel proces prin care dobândim cunoștințe, dezvoltăm abilități și conștientizăm propriile atitudini și valori pe care , apoi putem să le folosim în viața de zi cu zi.
- Cunoștințe (ce știm și/sau putem defini, descrie, enumera etc.)
- Abilități (ce putem face cu ceea ce știm – demonstrăm, structurăm, planificăm, aranjăm, desenăm, organizăm, prezentăm etc.)
- Atitudini / valori (cum am devenit, cum ne-am transformat, cum suntem acum după o anumită experiență de viață, sau cu ce atitudine ne punem în practică cunoștințele și abilitățile.).
În acest moment le puteți aminti că înainte de planificarea în detaliu a proiectului, fiecare dintre ei și-a propus să învețe ceva (cunoştinţe, abilități sau atitudini).
Le distribuiți planul personal de învăţare, jurnalele de reflecţie cu obiectivele lor de învățare și îi rugați-i ca în următoarele 10 minute le recitească și să se gândească la ce și-au propus să învețe, ce au învățat din ce și-au propus și dacă mai sunt și alte lucruri pe care le-au învățat, chiar dacă nu și le-au propus. Rugați-i să scrie ce au învățat – câte o lecție pe un post-it.
Exemplu: invitați-i să se gândească în special la cunoștințe din valorizării patrimoniului (ce știu acum) și abilități (ce sunt capabili să facă concret). Pe a-i ajuta, ar fi bine să le oferiți câteva exemple care pot fi scrise pe un flipchart:
- descriu ce e patrimonial cultural și de câte tipuri
- enumeră elementele unui proiect
- descriu cum să implice comunitate pintr-un proiect
- completează un formular de proiect
- iau un interviu unei persoane
- calculează necesarul de resurse al unui proiect etc.
Menționați-le că din activitatățile precedente probabil că și-au dat seama de lucruri pe care le-au învățat și transformări concrete pe care vor să le facă în viața lor. Să le menționeze și pe acestea în lista lor. Mai departe, specificați-le că în întâlnirea următoare se vor uita mai atent și la valorile/atitudinile lor, dacă s-au schimbat într-un fel sau altul în urma implicării în proiect. Asigurați-vă că toate lucrurile pe care le-au învățat le scriu pe post-it-uri și acestea se lipesc pe Sticky Wall și la final se face o fotografie cu ele.
Debriefing (procesare):
- Câte lucruri noi ați învățat / descoperit?
- Ați reușit să atingeți toate obiectivele / țintele pe care vi le-ați propus? Dacă da, de ce credeți că s-a întâmplat asta? Dacă nu, de ce?
- Mai sunt lucruri pe care ați putea să le învățați / descoperiți / perfecționați? Aici puteți să faceți o tură de cerc și fiecare să spună cel puțin 1-2 lucruri (cunoştinţe / abilități) pe care să le mai îmbunătățească.
Încheiați cu formularea de aprecieri la adresa fiecăruia, părerea dvs contează foarte mult pentru ei.
Obiective de învățare
- Participanții identifică schimbări la nivel de cunoștințe, abilități, caracter ce s-au produs ca urmare a implicării în proiecte
- Participanții își autoevaluează procesul de învățare, munca
- Participanții formulează asiprații, dorințe
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Perseverenţă
- Integritate
- Plăcerea de a învăţa
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute