Tema activității
- Altele
Domeniul de învățare
- Altele
Metoda educațională
- Lucru/Exercițiu individual
- Lucru pe grupe
- Metode de evaluare
Descriere
Acesta este un tabel (construit pornind de la o metoda utilizată în managementul afacerilor) care ne poate ajuta în rezolvarea de probleme.
Exemplul ales este de la disciplina economie, dar metoda poate fi folosită cu succes la orice disciplină care propune elevilor rezolvarea de probleme. Întrebarea declanșatoare este utilă pentru că asigură relevanța învățării, adică elevul poate face legătura dintre o problemă reală de viață și problema de rezolvat.
Pregătire prealabilă: alegem o problemă pentru rezolvarea ei în clasă. Formulăm întrebarea declanșatoare care corelează cu enunțul problemei. Construim fișa care conține enunțul problemei și tabelul de mai jos. Accesul la internet sau la alte materiale informative suport sunt utile, depinde de ce întrebare declanșatoare propuneți și de textul problemei.
2. Ce știm (datele problemei) | 3. Ce trebuie să aflăm (ce se cere în enunțul problemei, dar și legat de întrebarea declanșatoare) | 1. Întrebarea declanșatoare |
4. Unde căutam informațiile (în textul problemei sau altundeva)? | ||
5. Rezolvare
|
6. Răspunsuri | 7. Verificare |
Facilitare: anunțăm obiectivele lecției și explicăm metoda, adică ce se va întâmpla, ce vor avea ei de făcut. Elevii vor avea fișa cu enunțul problemei și tabelul de mai sus (e anexat), în față. Se poate lucra individual sau în pereche sau în echipe de 3-4 elevi.
Exemplu (disciplina economie): Puteți să propuneți această activitate înainte de a studia inflația, dar și după ce elevii au învățat despre inflație.
Întrebarea declanșatoare: în ce măsură mă afectează pe mine, inflația?
Problema de rezolvat: În anul 20…, venitul unei familii de 3 persoane era de 6000 lei net. Structura bugetului familiei în acest an a fost următoarea: 40% cheltuieli de hrană, 30% cheltuieli de întreținere (lumină, gaz, apă, transport public), 20% alte cheltuieli materiale (îmbrăcăminte, încălțăminte, alte produse nealimentare). Familia reușea să economisească 10% din venitul net. Familia locuiește într-un apartament proprietate privată. În anul următor, venitul net al familiei a crescut cu 10 %, dar și prețul unor produse și servicii a crescut. În cazul alimentelor, creșterea a fost, în medie, de 20%; pentru cheltuielile de întreținere, în medie cu 10%, iar pentru cele materiale cu 25%. În aceeași perioadă, chiriile au înregistrat o creștere de 5%. Determinați cu cât s-a modificat puterea de cumpărare a familiei respective, în cel de-al doilea an, știind că locuința e proprietate privată. Care au fost efectele creșterii prețurilor asupra familiei? Ce legătură are acest exemplu cu inflația?
Obiective de învățare
- Participanții identifică informațiile cunoscute și formulează întrebări pentru identificarea informațiilor lipsă, pornind de la textul problemei
- Participanții lucrează în perechi sau echipă pentru rezolvarea problemei
- Participanții formulează concluzii ce pot fi aplicate în viața de zi cu zi
Competențe IMPACT
- Altele
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Creativitate
- Curiozitate
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Peste 60 minute