Tema activității
- Altele
Domeniul de învățare
- Altele
Metoda educațională
- Lucru pe grupe
- Metode de evaluare
- Joc de cunoaștere
Descriere
Această metodă poate fi utilizată în procesul de evaluare. Ea ne permite,în funcție de întrebările pe care le adresăm, să aflăm numeroase informații utile pentru a ne construi planul de lecție, pentru a ne proiecta o unitate de învățare, pentru a propune activități remediale, pentru a vizualiza percepția elevilor asupra propriilor abilități, interese, precum și asupra progresului lor în învățare. De asemenea, ne permite să realizăm instruirea diferențiată și să introducem la oră învățarea peer-to-peer.
Pregătire prealabilă: pornind de la competențele din programă sau de la o tematică, temă, subiect al unei lecții, capitol, unitate de învățare sau de la dorința de a afla care sunt nevoile de învățare ale elevilor și cum se percep (nivel) se formulează un set de enunțuri scurte și clare. Numărul și conținutul enunțurilor depinde de ce dorește profesorul, formatorul să afle. Pe podeaua sălii de clasă se trasează cu scoci de hârtie, două linii perpendiculare (se formează 4 cadrane suficient de mari încât să încapă toți elevii clasei în cele 4 cadrane). Se tipăresc 4 coli pe care scrie ce aveți mai jos și se lipesc pe podea.
A= mă descurc foarte bine și pot învăța și pe altul | C= am nevoie de câteva sugestii, feedback |
B= mă descurc singur, dar nu pot învăța pe altul | D= nu mă descurc deloc, am nevoie de sprijin |
Facilitare: rugați elevii să se așeze în cerc, în jurul cadranului pregătit și să asculte enunțurile pregătite de dvs. După citirea primului enunț, elevii se așează într-unul din cele 4 cadrane, în funcție de cum se autoevaluează. Se notează pe o foaie, în dreptul fiecărei litere, numele lor, apoi se trece la al doilea enunț ș.a.m.d
Exemplu (competența de a argumenta) de enunțuri:
- Pot face diferența dintre un fapt și o opinie
- Pot identifica, într-un text, opinia (teza), respectiv argumentele
- Știu că caut informațiile necesare, în biblioteca școlii sau pe internet, pentru a construi argumente
- Pot formula un argument corect din punct de vedere logic, la o opinie
- Pot recunoaște erorile de argumentare Etc
Ce putem face cu informațiile obținute prin această metodă (explicația este relativă la exemplul dat): elevii care se așează în cadranul A pot să îi ajute pe cei din cadranul C; elevii din cadranul B pot să lucreze singuri, dacă primesc sarcini clare. Cu elevii din cadranul D veți lucra dvs.
În cazul în care folosiți metoda la începutul capitolului, funcție de nr de elevi din fiecare cadran, veți putea proiecta activități de învățare diferențiate, veți putea stabili dacă aveți nevoie de sprijin (de ex, profesorul documentarist, pentru a-i ajuta pe elevi, veți știi ce pondere să alocați pentru fiecare din cele 5 subcomponente ale competenței. La finalul capitolului, repetarea acestei activități vă va putea permite să vedeți cum se autoevaluează elevii și să discutați apoi cu ei diferența dintre autoevaluare și testul (de ex.) pe care l-au dat, veți putea observa cum își percep progresul etc
În funcție de ceea ce se dorește a fi evaluat, activitatea se poate derula în 10 min, după ce suprafața este pregătită și se explică cadranele, dar poate fi și de 60 min. Timpul este influențat de numărul și complexitatea întrebărilor și de decizia facilitatorului de a nota, după fiecare întrebare, numele elevilor di fiecare cadran.
Obiective de învățare
- Participanții își apreciază nivelul de cunoștințe, abilități sau interesul, satisfacția
- Participanții își măsoară progresul, schimbarea
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
- Management de proiect
- Altele
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Autocontrol
- Plăcerea de a învăţa
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute
- Peste 60 minute