loader image

Învățare pentru toți – Sprijin pentru dezvoltarea competențelor de bază

8 martie 2023

Când a intrat în programul de sprijin personalizat individual și în grup mic, Ionuț (pseudonim) era la începutul clasei a treia la Școala Gimnazială nr 1 Carei, partenera Fundației Noi Orizonturi în proiectul „Învățare pentru toți”. Era un copil retras, care nu prea interacționa cu colegii, iar cu adulții și mai greu. Recunoaștea 27 dintre cele 31 de litere mari de tipar, 22 dintre cele mici și scria corect 18 litere. Nu reușea să distingă sunetele din cuvinte simple, scurte, precum „jos”, „lac”, „moș” etc. Citea „nor” în loc de „noi” și „sus” în loc de „suc”, reușind să citească corect trei cuvinte dintr-o listă de 10 de simplitatea celor exemplificate mai sus. Scorul obținut la o evaluare a nivelului său de literație emergentă a fost de 86, din totalul de 143 puncte posibile. (Pentru comparație, la același tip de evaluare, în a 3-a lună de școală, media a peste 350 de copii de clasă pregătitoare, din 25 de școli din medii vulnerabile a fost de 62 puncte.) Scrisul lui Ionuț era un cârnat lung de litere legate. Nu înțelegea unde începe și unde se termină un cuvânt. Altfel spus, Ionuț se afla la nivelul unui copil de clasă pregătitoare, puțin peste medie, în context de școală ce deservește o comunitate vulnerabilă. Doamna sa învățătoare avea nevoie de ajutor pentru a accelera progresul lui Ionuț la dezvoltarea competențelor de citit-scris.

 

Diana Gall, pedagogul de sprijin care a lucrat cu Ionuț individual circa trei luni, a început prin a-l observa atent la clasă. După aceasta, pe baza constatărilor de mai sus reieșite din evaluarea diagnostică realizată la capăt de septembrie 2022, Diana a stabilit un program de trei întâlniri pe săptămână cu Ionuț. La început, când și copilul era mai retras, mai puțin dispus să interacționeze, Diana doar îi citea povești, multe din Biblioteca cu scLipici și îl antrena, încetul cu încetul, în discuții simple pe marginea poveștilor. Nu-i cerea să citească, nici să scrie. Doar să asculte povești și să verbalizeze ideile sale legate de poveste.

Răbdarea Dianei a început să dea roade curând. Jurnalul cu scLipici a fost mijlocul prin care Ionuț a trecut la captarea în scris a reacțiilor sale la poveștile ascultate – de la asocierea unei culori sau a unei arome cu povestea ascultată la notarea numelui unui personaj, la transcrierea titlului și a unor cuvinte din poveste. Mai apoi, Diana și Ionuț au trecut la fișele de lucru și activitățile recomandate pentru clasa pregătitoare, care s-au dovedit potrivite pentru a-l antrena pe Ionuț să citească și să scrie.

 

La capătul Modulului al 2-lea, Ionuț scria caligrafic, separând cuvintele din propoziție corect. Citea cam la nivel de început de clasa a 2-a – suficient de bine însă pentru a putea ține pasul cu clasa, pentru ca doamna învățătoare să îl poată implica în activitățile lecțiilor de nivelul clasei a 3-a. Mai mult, Ionuț a dobândit încredere și a devenit mult mai sociabil atât cu copiii, cât și cu adulții. „Zilele acestea, Ionuț a citit fluent un fragment din textul din manualul de limba română de clasa a 3-a, în ritmul său, alături de ceilalți copii ai clasei. Era mulțumit, bucuros, cu zâmbetul pe buze că a reușit să citească fără ajutor. Colaborarea mea cu pedagogul de sprijin a dat roade, iar progresul elevilor – precum Ionuț – în formarea competențelor de comunicare în limba română și a celor socio-emoționale este evident”, ne-a mărturisit doamna profesor Sfîra Elena.

În proiectul „Învățare pentru toți”, șapte pedagogi de sprijin, inclusiv Diana Gall, au lucrat până în prezent cu 50 de copii preșcolari și școlari mici, precum Ionuț. Sprijinul acordat cât mai devreme copiilor din medii vulnerabile este esențial pentru a le oferi satisfacția reușitei în instituțiile de învățământ. Altminteri, frustrările acumulate duc, mai devreme sau mai târziu, la părăsirea școlii și implicit la îngustarea opțiunilor în viață.

„Învățare pentru toți” este un proiect care urmărește creșterea participării la procesul de educație a copiilor preșcolari și școlari din zonele urbane marginalizate ale Municipiului Carei, parte a Intervenției nr. 7 din cadrul Strategiei de dezvoltare locală socială a Municipiului Carei, plasată sub responsabilitatea comunității. Proiectul este implementat cu co-finanțare din POCU Cod SMIS 152668.

Proiectul este co-finanțat de Fundația ERIKS.