Învățare pentru toți – Sprijin pentru dezvoltarea competențelor de bază
8 martie 2023
Diana Gall, pedagogul de sprijin care a lucrat cu Ionuț individual circa trei luni, a început prin a-l observa atent la clasă. După aceasta, pe baza constatărilor de mai sus reieșite din evaluarea diagnostică realizată la capăt de septembrie 2022, Diana a stabilit un program de trei întâlniri pe săptămână cu Ionuț. La început, când și copilul era mai retras, mai puțin dispus să interacționeze, Diana doar îi citea povești, multe din Biblioteca cu scLipici și îl antrena, încetul cu încetul, în discuții simple pe marginea poveștilor. Nu-i cerea să citească, nici să scrie. Doar să asculte povești și să verbalizeze ideile sale legate de poveste.
Răbdarea Dianei a început să dea roade curând. Jurnalul cu scLipici a fost mijlocul prin care Ionuț a trecut la captarea în scris a reacțiilor sale la poveștile ascultate – de la asocierea unei culori sau a unei arome cu povestea ascultată la notarea numelui unui personaj, la transcrierea titlului și a unor cuvinte din poveste. Mai apoi, Diana și Ionuț au trecut la fișele de lucru și activitățile recomandate pentru clasa pregătitoare, care s-au dovedit potrivite pentru a-l antrena pe Ionuț să citească și să scrie.
La capătul Modulului al 2-lea, Ionuț scria caligrafic, separând cuvintele din propoziție corect. Citea cam la nivel de început de clasa a 2-a – suficient de bine însă pentru a putea ține pasul cu clasa, pentru ca doamna învățătoare să îl poată implica în activitățile lecțiilor de nivelul clasei a 3-a. Mai mult, Ionuț a dobândit încredere și a devenit mult mai sociabil atât cu copiii, cât și cu adulții. „Zilele acestea, Ionuț a citit fluent un fragment din textul din manualul de limba română de clasa a 3-a, în ritmul său, alături de ceilalți copii ai clasei. Era mulțumit, bucuros, cu zâmbetul pe buze că a reușit să citească fără ajutor. Colaborarea mea cu pedagogul de sprijin a dat roade, iar progresul elevilor – precum Ionuț – în formarea competențelor de comunicare în limba română și a celor socio-emoționale este evident”, ne-a mărturisit doamna profesor Sfîra Elena.
În proiectul „Învățare pentru toți”, șapte pedagogi de sprijin, inclusiv Diana Gall, au lucrat până în prezent cu 50 de copii preșcolari și școlari mici, precum Ionuț. Sprijinul acordat cât mai devreme copiilor din medii vulnerabile este esențial pentru a le oferi satisfacția reușitei în instituțiile de învățământ. Altminteri, frustrările acumulate duc, mai devreme sau mai târziu, la părăsirea școlii și implicit la îngustarea opțiunilor în viață.
Proiectul este co-finanțat de Fundația ERIKS.