loader image

Și obiectele vorbesc câteodată…

22 aprilie 2020

Nivel vârstă: 10-16 ani

Materiale necesare: cutie cu amintiri (fotografii personale), foaie, creioane colorate

Din timpuri străvechi, oamenii au dorit să știe cum au trăit și ce au realizat cei dinaintea lor, pentru a învăța din faptele trecutului și din experiența înaintașilor. Astfel a apărut știința numită ”ISTORIA”, pe care o studiezi deja la școală, încă din clasa a IV a. Sigur te-ai întrebat cine și cum scrie istoria, cum pot fi reconstituite fapte și evenimente petrecute cu mii de ani în urmă. Dacă vrei să joci rolul unui cercetător, fii istoric pentru o zi și scrie-ți propria pagină de istorie! Încearcă să redai  cea mai interesantă experiență  din viața ta de elev: prima zi de școală!

Iată ce trebuie să faci:

  1. Caută în albumul personal sau al familiei fotografii din perioada în care ți-ai început viața de elev. Alege-le pe cele care surprind cel mai bine prima/primele zile de școală. Analizează-le cu atenție și observă: unde a fost făcută fotografia? cine este în ea? ce moment este surprins în acea fotografie? ce alte informații poți extrage din acea poză?
  2. Caută prin casă (sau pod) acele obiecte/lucruri care îți pot oferi informații despre tine și faptele tale din prima zi de școală!
  3. Discută cu membrii familiei, învățătoarea, colegii și pune-le întrebări despre acea zi! Sigur și vor aminti ceva interesant pentru tine. Notează răspunsurile și transformă-le în noi indicii. Pentru discuțiile cu colegii și profesorii, poți folosi grupurile de comunicare de pe Facebook , Whatsapp sau Instagram
  4. Scrie un text de maxim 10 randuri în care să folosești informațiile culese în timpul cercetării. Alege o formă ”istorică” de prezentare, de genul  unui  pergament sau document vechi. Poți publica cercetarea ta atât în online (pe unul dintre conturile pe care deja le folosești), cât și în propria carte de istorie pe care o poți continua cu alte evenimente importante. Cine știe, poate într-o zi vei ajunge un istoric sau un scriitor celebru!

Reflectează la experiența trăită

  • La ce te-ai gândit în momentul în care ai ”săpai” printre amintiri?
  • Ce emoții ai trăit când ai privit fotografiile?
  • Care dintre lucrurile care ne înconjoară pot deveni peste ani urme/dovezi ale vieții noastre?
  • De ce este important să cunoaștem istoria familiei, a comunității, a poporului din care facem parte?

Informații

Întrebări care te ajută la interviu: CÂND și UNDE a avut loc prima zi de școală? CINE a fost alături de tine? CE s-a întâmplat în acea zi? DE CE  orarul acelei zile a fost unul special?

Istoria este o știință complexă care studiază, în primul rând viața oamenilor: felul în care au trăit aceștia, ocupațiile lor, modul în care au fost și sunt conduse comunitățile, dar și arta, cultura, credințele religioase. Istoricii sunt cei care reconstituie viața oamenilor, folosind urme sau dovezi, mărturii,  numite izvoare istorice. În zilele noastre, ele sunt păstrate, de regulă, în arhive, biblioteci, muzee, institute de cercetare științifică. O sursă importantă de informare o reprezintă însă și memoria colectivă, amintirile celor care au trăit anumite vremuri. Cu studierea acestora se ocupă o ramură nouă a istoriei, numită istoria orală. Mai multe informații despre istoria trăită – istoria povestită se pot obține accesând www.istoriaorala.ro

Propus de: Aurelia Dan, profesor de istorie, Școala Gimnazială ”Lucian Blaga” Bistrița /inspector pentru educație permanentă și activități extrașcolare, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița Năsăud