Harta inimii.
Emoțiile, sentimentele și trăirile din viața noastră
de Marinela Scripcariu
17 aprilie 2020
Pasul 1. Confesiunile bomboanelor (activitate introductivă)
Oferiți următoarele instrucțiuni pentru copii (și familie):
- Să ne imaginăm că tocmai v-aţi luat o slujbă ca degustător de bomboane într-o fabrică celebră. Ceea ce diferă la aceste bomboane de cele obișnuite este că acestea au în gustul lor ceva din trăsăturile voastre, ele spun ceva despre voi.
Sarcina fiecăruia este să testeze două feluri de bomboane dintr-un bol. (Pregătiți-vă un bol mic de bomboane.) Alegeți fiecare câte două bomboane fără să vă uitați. În momentul în care aţi gustat bomboana, se va activa o stare sufletească a fiecăruia care vă va spune cum vă simțiți azi, în acest moment.
Subliniați:
- Ținta noastră este să explorăm și să vorbim despre sentimente, emoții. În inima fiecăruia dintre noi există bucurie, frică, iubire, încredere sau neîncredere, curaj, teama și uneori ură, tristețe și fericire. Ne pregătim să realizăm o hartă a inimii în care vom asocia aceste sentimente cu diferite forme de relief.
Acasă: vorbiți fiecare, părinte, copil, pe rând despre starea voastră sufletească. Ascultați-vă fără să vă întrerupeți.
În online: Copiii care doresc, pot să scrie colegilor (în chat/ la comentarii/ pe forum etc., funcție de platforma aleasă pentru întâlnirea online).
Pasul 2. Să ne amintim ce este o hartă
Oferiți următoarele instrucțiuni pentru copii:
- Domeniul care se ocupă de realizarea hărților se numește cartografie. Să ne amintim ce este o hartă, ce se reprezintă pe ea, cum se realizează, ce semne convenționale se folosesc pentru a o realiza, ce informații ne pot oferi hărțile.
- Căutați o hartă acasă sau pe Internet și uitați-vă atent la ea. Ce puteți citi de pe ea, din cuvintele scrise pe ea, dar și din alte elemente – culoare, linii, semne convenționale?
- Remarcați culorile și semnificația lor;
- Remarcați scara hărții și amintiți-vă ce însemnătate are
Explicați:
- Hărțile online lansate de Google Maps – https://www.google.ro/maps – ne oferă detalii uimitoare, putând fi vizualizate spații atât de la înălțime, cât și de la nivelul străzii cu imagini reale captate într-un moment dat. Așa se face că, atunci când dorim să căutăm o anumită adresă, o anumită firmă de la o anumită adresă, putem introduce respectiva stradă în câmpul de căutare și ni se va indica exact unde trebuie să ajungem.
Acasă: Căutați fiecare pe Google Maps un loc preferat, un sat, o anume stradă, casa voastră etc.
În online: Postați adresa alături de o scurtă explicație pentru alegerea acestui loc preferat.
Pasul 3. Să realizăm harta inimii
Oferiți următoarele instrucțiuni pentru copii (și familie):
- De la localizarea unui anumit spațiu geografic vom face trecerea la localizarea unui anumit sentiment și vom analiza tot ce se poate despre modul în care aceste sentimente/ emoții se pot identifica pentru că, așa cum am spus, teritoriul ce urmează să fie explorat nu este unul geografic. Cum ne așteptăm cu toții, pe teritoriul inimii noastre urmează să întâlnim trăiri, emoții și amintiri care, dacă le acordăm atenție, ne pot spune foarte multe despre noi înșine. Cam ca în modelul acesta, de la CardioClinic:
Acasă: faceți un tabel după modelul următor (în varianta online puteți folosi Google Sheets sau Google docs):
Împreună, toată familia:
- Faceți o listă cu forme de relief și spații geografice specifice, de exemplu: munte, câmpie, colină, deal, depresiune, mare, pârâu, râu, lac, peșteră, cascadă, alee, pod, intersecție etc.
- Faceți o listă a emoțiilor și a trăirilor, sentimentelor pe care doriți să le reprezentați pe hărți. De exemplu: bucurie, frică, furie, iubire, iertare, tristețe, voioșie, curaj etc.
- Alegeți semnele convenționale și culorile pe care le veți folosi. De exemplu, ce semne convenționale veți folosi pentru a marca formele de relief sau alte elemente geografice (de ex. alee, bulevard, pod etc.)? Ce culori și nuanțe (închis, deschis, aprins, pal etc.) veți folosi pentru bucurie, frică, furie etc.?
- Combinați sentimentele și formele de relief enumerate pentru a forma sintagme pe care le veți reprezenta pe hartă. De exemplu, Munții Curajului, Câmpia Prieteniei, Colinele Dorului, Marea Iubirii, Pădurea Fricii, Insula Tristeții, Grota Furiei, Pârâul Speranței și multe, multe altele.
- Individual, faceți o inimă și umpleți conturul ei cu desene. Pentru claritate, puteți scrie sintagme în care asociați forme de relief cu emoții sau trăiri. Marcați formele de relief cu semnele convenționale agreate. Folosiți culorile agreate pentru a ilustra trăirile, emoțiile.
- Realizați un „ghid turistic” al unui teritoriu unic și irepetabil – inima fiecăruia.
- Adunați toate hărțile inimilor și realizați Atlasul inimilor familiei.
Online: Invitați elevii să-și fotografieze lucrările și să le posteze (în chat/ la comentarii/ pe forum etc., funcție de platforma aleasă pentru întâlnirea online).
Dacă au acces la computer și internet pot să realizeze un tur ghidat al spațiului, folosind, de exemplu, screencastomatic, cu ajutorul căruia își pot înregistra vocea alături de imaginea „hărții”.