Tema activității
- Dezbatere și argumentare
- Inovație și creativitate
Domeniul de învățare
- Altele
Metoda educațională
- Lucru/Exercițiu individual
- Lucru pe grupe
- Discuţie facilitată
Descriere
O întrebare declanșatoare este o întrebare reală, autentică, adică ridică o problemă la care nu are răspuns nimeni, sau există mai multe răspunsuri adevărate şi atât profesorul, cât şi elevii trebuie să se gândească pentru a formula aceste răspunsuri. Nu este o întrebare la care profesorul să cunoască răspunsul, o întrebare la care se poate răspunde algoritmic, învăţând nişte informaţii, ci una la care, fiecare om poate să cugete şi să propună un răspuns. Cei care au şi informaţii (cele care vor fi învăţate pe parcursul unei unităţi de învăţare sau a unei lecţii), probabil vor putea să-şi ofere mai multe răspunsuri, mai bune, mai pertinente.
Întrebarea declanșatoare este relevantă în raport cu experienţa de viaţă a omului (nu doar a elevului, ci şi a profesorului). Este o întrebare la care, dacă pot oferi un răspuns, atunci mie îmi va fi mai bine, mai clar, mai uşor în viaţă. Aceste întrebări transgresează disciplinele şi sunt premisă pentru abordarea trans, inter- disciplinară.
Facilitare: puteți utiliza aceste întrebări la început de lecței, capitol. Puteți să le folosiți împreună cu alte metode, puteți chiar să le cereți elevilor să formuleze întrebări de acest tip, la începutul anului, și astfel să aflați ce anume îi interesează- corelat cu disciplina dvs- sau cum văd ei legătura dintre viața reală și disciplina pe care o predați.
Exemple de întrebări declanșatoare:
Întrebarea declanşatoare
|
Discipline şcolare |
Contează alegerile? (orice fel de alegeri, de la cele politice, la cele de viaţă- alegerea prietenilor, hainelor, designului unei case, mersului cu un anume mijloc de transport, căii de comunicare etc.) | Cultură civică, consiliere şi orientare în carieră etc, literatură (stil, genuri literare), artă (stiluri, curente), ştiinţe exacte |
Ce face ca ceva* să fie bun/ă** pt mine?
*muzeu, film, roman, eseu, poezie, decizie, casă, oraş, vacanţă, joc/sport, societate, grup de prieteni, meserie etc ** frumos, adevărat, util, eficient, profitabil |
orice disicplină şcolară |
Ce este bine* pentru mine?
* util, strategic, profitabil, relevant, interesant, satisfăcător etc |
orice disciplină şcolară |
Cum pot face ceva* mai repede**?
* mişcare, deplasare, reparare, difuzare, înţelegere, rezolvare etc ** mai uşor, mai ieftin, mai util, mai profitabil, pentru mai mulţi, pentru mai mult timp, mai eficient, mai curat, mai sănătos, mai simplu? |
fizică, chimie, biologie, economie, geografie, discipline tehnice |
Ce este pentru mine un ceva/cineva*?
* prieten adevărat, un om bun, un profesor bun, mama/tata/familia etc, succesul, performanţa, o casă etc? |
psihologie, filosofie, religie, consiliere şcolară, sociologie |
De ce e aşa şi nu altfel? Ce sens are? | orice disciplină şcolară |
Ce ar fi dacă…..ar fi altfel decât este?
Cum, în ce măsură, în ce fel, mă afectează, influențează pe mine ceva anume? |
orice disciplină şcolară
orice disciplină școlară |
Obiective de învățare
- Participanții sunt stimulați să caute răspunsuri
- Participanții sunt stimulați să formuleze întrebări
- Participanții realizează corelații între tematica de studiat și viață
Competențe IMPACT
- Inovație și creativitate
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Viziune și perspectivă
- Creativitate
- Plăcerea de a învăţa
- Curiozitate
Resurse necesare
- Fără resurse
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- Mai puțin de 15 minute