Tema activității
- Altele
Domeniul de învățare
- Altele
Metoda educațională
- Lucru/Exercițiu individual
- Metode de evaluare
- Discuţie facilitată
Descriere
Este o metodă de evaluare inițială, dar și un mod prin care învățarea devine dirijată de o nevoie de învățare descoperită de elev. Metoda permite și învățarea peer-to-peer și, de asemenea, poate fi utilizată ca bază pentru dezvoltarea gândirii critice, a capacității de argumentare.
Pregătire prealabilă: pregătim fișa conform modelului de mai jos. Enunțurile (numărul gradul de complexitate, claritate vs ambiguitate) sunt construite în funcție de ce obiectiv urmărim.
Enunț | A | F | Nu știu/ nu sunt sigur/ depinde | Răspunsul colegului | Răspuns final | Răspuns corectat | Întrebări |
Facilitare: în funcție de numărul enunțurilor și timpul de decizie pe care îl considerați necesar, facilitarea presupune următoarele etape.
- timp min pentru rezolvarea grilei, elevul trebuind să aleagă între adevărat, fals sau să scrie nu știu, nu sunt sigur sau depinde
- După expirarea timpului, în perechi, elevii schimbă grilele între ei și în rubrica Răspunsul colegului, bifează răspunsurile similare și, despre itemii la care au dat răspunsuri diferite, pot discuta dezbate, explica, informa etc împreună, iar la final să noteze răspunsul cel mai bun, în coloana Răspuns final. Dvs stabiliți timpul necesar acestui moment.
- După expirarea timpului, profesorul oferă răspunsurile așteptate, elevii le notează în coloana Răspuns corect. Acolo unde sunt diferențe între răspunsul lui, al colegului, al lor și răspunsul dat de profesor, în coloana Întrebări, fiecare elev va formula o întrebare care să îl ajute să se lămurească.
Această variantă este cea mai complexă. Ea poate fi simplificată până la varianta Enunt/A/F. Adăugarea fiecărei coloane sau a fiecărui pas, depinde de ce obiectiv de învățare v-ați propus.
La clasele mici, de ex., dacă utilizați grila ca metodă de evaluare inițială la lecție sau capitol, puteți merge numai pe varianta simplă cu A/F. Adăugând și NU ȘTIU, veți obține mai multe informații. Elevul care nu știe, s-ar putea să aibă noroc sau intuiție în alegerea A/F, dar, dacă i se dă posibilitatea să spună că nu știe sau nu e sigur sau depinde, profesorul obține o imagine mai adecvată asupra punctului de pornire.
Exemple (obiectiv de învățare: elevii formulează argumente prin care să își susțină punctul de vedere) de enunțuri de la diferite discipline
Enunț | A | F | Nu știu/ nu sunt sigur/ depinde | Răspunsul colegului | Răspuns final | Răspuns corectat* | Întrebări |
Când judecăm faptele morale ale unei persoane, important este scopul. Dacă scopul este nobil, fapta este morală (filosofie) | |||||||
Textul dat este un text epic (literatură) | |||||||
Creșterea impozitelor pe profit frânează dezvoltarea economiei naționale (economie) | |||||||
O persoană născută într-o familie bogată are mai multe șanse de realizare în viață. (sociologie) | |||||||
Meniul vegetarian la copiii mici este sănătos. (educație pentru sănătate) | |||||||
Propaganda este cea mai bună metodă de a instala democrația. (filosofie, istorie) |
Răspunsul corect*, pentru unele din exemplele de mai sus, nu este un răspuns unic admis. De aceea, profesorul, utilizînd această grilă, oferă posibilitatea elevilor, în 3 momente (la rezolvarea inițială, în dialogul cu colegul, în dialogul profesor/clasă) să formuleze și să audă răspunsuri diferite și în anumite situații, argumente.
Obiective de învățare
- Participantul își apreciază nivelul de cunoștințe, abilități sau interesul, satisfacția
- Participantul își măsoară progresul, schimbarea
- Participanții își argumentează, explică, clarifică opinii
- Participanții se inter-evaluează
Competențe IMPACT
- Comunicare
- Altele
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Autocontrol
- Plăcerea de a învăţa
- Curiozitate
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 15 - 30 minute
- 30 - 60 minute
- Peste 60 minute