Tema activității
- Luarea deciziilor
Domeniul de învățare
- Dezvoltarea caracterului
Metoda educațională
- Poveste
Descriere
Durata activității: 30 minute
Pregătire și facilitare:
Scopul poveștii este de a-i face pe participanți să analizeze diferite posibile rezultate ale procesului de luare a deciziilor sau să exerseze gândire critică atunci când ia decizii influențate de alții.
Citiți povestea cu voce tare. După ce aţi citit povestea, invitaţi grupul să discute folosind întrebările din rubrica de întrebări pentru debriefing.
Un bărbat și fiul său au pornit cu măgarul lor spre piață. În timp ce mergeau de-a lungul drumului, un concetățean a trecut și a zis: “Ce nebuni, la ce e bun un măgar, dacă nu pentru a fi călărit?”
Deci, omul a pus băiatul pe măgar și au mers mai departe, pe drumul lor. Dar, în curând, au trecut pe lângă un grup de oameni, dintre care unul a spus tovarășilor săi, “Priviţi ce tânăr leneș! El merge călare, în timp ce tatăl lui bătrân merge pe jos! “
Atunci, omul a ordonat băiatului său să coboare şi s-a urcat el pe măgar, dar nu au mai mers mult până când s-au întâlnit cu două femei, dintre care una a șoptit “Ce rușine, bădăran leneș să-şi lase pe fiul său cel mic să meargă pe jos în timp ce el se plimbă călare!”
Ei bine, omul nu știa ce să mai facă, dar în cele din urmă l-a luat şi pe băiatul lui pe măgar. În acest timp au ajuns în piaţa oraşului și trecătorii au început să râdă de ei. Omul s-a oprit și a întrebat de ce sunt de badjocură?. Bărbații au spus, “Nu ți-e rușine să te urci şi tu şi fiul tău în spinarea unui biet măgar?”
Omul și băiatul s-au dat jos și au încercat să se gândească ce să facă. Ei s-au tot sfătuit şi în cele din urmă au legat măgarul de picioare şi l-au luat chiar ei în cârcă, cărându-l pe drumul spre piaţă. Dar, trecând peste un pod, măgarul a dat din picioare şi cei doi l-au scăpat în apă şi cum măgarul avea picioarele legate, s-a înecat.
„Să vă fie învăţătură de minte!”, a spus un omul bătrân care i-a văzut.
Morala…
Întrebări de procesare/debriefing:
- Ce s-a întâmplat în poveste?
- Ce ați găsit interesant în poveste?
- Cum te-ai simţi să fii în situaţia lor?
- Ce anume din poveste se referă la subiectul legat de luarea deciziilor?
- Este bine să încercăm să mulțumim pe ceilalţi? De ce da sau de ce nu?
- Ce putem învăța din poveste?
- Ați fost vreodată în situaţia în care aţi încercat să-i mulţumiţi pe toţi şi au fost toţi supăraţi? Puteţi să ne împărtășiţi?
- Ce situații din viața ta au legătură cu ceea ce s-a întâmplat în poveste? Cum le veţi aborda acum, după ce aţi auzit această poveste?
Obiective de învățare
Valori, abilități, cunoștinte (V.A.C). În urma activității participanții vor putea:
- A – Să analizeze diferite posibile rezultate ale procesului de luare a deciziilor
- V – Să demonstreze gândire critică atunci când ia decizii
Competențe IMPACT
- Management personal și de grup
Competențe Europene
- A învăța să Înveți
Valori
- Discernământ
- Viziune și perspectivă
- Curaj
- Prudență
Resurse necesare
- Resurse minime
Număr de participanţi
- mai puțini de 12
- 12 - 20
- mai mulți de 20
Vârsta participanților
- între 10 - 13 ani
- între 14 - 19 ani
- peste 20 ani
Durată
- 30 - 60 minute